בערך באמצע שנת 2014 התבשרנו, סוף סוף, שהדור הרביעי לגלישה בסלולר הופך אפשרי בישראל. אחרי רבות ממדינות העולם המערבי, גם אנחנו יכולים סוף סוף להצטרף למהפיכת הגלישה הבאה. מה זה דור רביעי? מה זה עושה ואיך משיגים את זה? ואילו מכשירים תומכים כבר בגלישה בדור 4 בארץ? על כך ועוד, במאמר שלפניכם.

דור 4 בגלישה הסלולארית, או בשמו הנוסף G4, הוא שינוי של ממש בשיטת הגלישה. מדובר בשיטה להעברת נתונים המכונה LTE – Long Term Evolution. הגלישה בשיטת KTE פותחה וזמינה לשימוש כבר משנה 2008, ונפרשה לראשונה בשנת 2009 בסטוקהולם.

מדובר על גלישה מהירה, הרבה יותר מהירה ממה שאנחנו מכירים כיום. מהירויות הגלישה המירביות בארץ בגלישה בדור הרביעי הן mb/s 150 בהורדה, ו – mb/s 50 בהעלאה. בפועל, בשל הכניסה האיטית וההדרגתית לגלישה במהירויות הדור השלישי, אנחנו רואים בארץ מהירויות הורדה ממוצעות של עד mb/s 22 והעלאה של עד mb/s 10. בכל מקרה, אלה הן מהירויות גבוהות משמעותית מהמהירויות של דור 3 בארץ – במדידות אצל החברה בעלת מהירות הגלישה הגבוהה ביותר, mb/s 5.2 בהורדה.

נכון לסוף שנת 2014, חברות הסלולר מדשדשות אל תוך עולם ה – G4 באיטיות מעצבנת, אם כי אולי חשוב להגיד, שהקצב המאכזב של העלאת מהירויות הגלישה הוא כנראה באשמת גרירת הרגליים הבירוקרטים במשרד התקשורת, ומרבית חברות הסלולר כבר מוכנות עם פריסה ארצית של אנטנות G4. מרבית חברות הסלולר כבר מציעות חבילות גלישה בדור 4, אולם המהירויות עדיין פחותו והמעבר לטכנולוגיות הדור הרביעי נמצא בחיתוליו.

כפי הנראה, טכנולוגיית LTE תבשיל בארץ בחודשים הקרובים ועימה יזנקו מעלה מהירויות הגלישה שלנו. לכן, חשוב לדעת כשאנחנו רוכשים היום סמארטפון חדש, שהוא תומך בגלישה ב – G4. חשוב לברר טרם הרכישה שהמכשיר שאתם מתכוונים לרכוש תומך בתדרי דור 4 בארץ. בין המכשירים המספקים תמיכה מלאה בגלישה בטכנולוגיית LTE:

אייפון 5, אייפון C5, אייפון S5, אייפון 6, אייפון +6.

סמסונג גלאקסי 5S, נוט 3 ונוט 4, גלקסי 4S.

HTC one M8, HTC One M7

LG G3, LG G2, LG Nexus 5

Sony Xperia

נוקיה לומיה 820, 920, 625

כאמור, ברכישה של כל מכשיר מכל דגם, חשוב לברר עם הספק ואפילו לקרוא על קוספת המכשיר שהוא תומך בגלישה בטכנולוגיית LTE בתדרים המחולקים בארץ.