מכשירי הסמארטפונים של היום מספקים שירות טוב לשלוש, ארבע שנים מקסימום, ונדיר למצוא משתמשים בסמארטפון בן יותר משלוש. 60% ממשתמשי הסמארטפון בישראל מחליפים מכשיר כל שנה עד שנתיים. ההוצאה על כל מכשיר – בסביבות ה – 2,000 ש"ח. שוק המכשירים המשומשים שוקק והמחירים כמעט זהים למחירי המכשירים החדשים בחנויות הזולות. אז, מה עושים? קונים ביוקר ו"בולעים את הצפרדע"? קונים יד שנייה ומגלים רק בדיעבד על ה"צרות" שירשנו עם המכשיר? קונים בחו"ל? סמארטפון סיני? טיפים למתלבט – במאמר שלפניכם.

החלטתם להתחדש בסמארטפון? חגיגה! הסמארטפונים שלנו מלווים אותנו לאן שלא נלך ונמצאים בשימוש מסיבי במשך מרבית שעות היממה. הם כלי נחוץ לעבודה, לבילויים, וגם על מנת “להרוג זמן פנוי” (כשהילדים מציקים, בשירותים, וכולי…). עם זאת, מכשירי הדגל האיכותיים והחדשים של החברות המובילות הם לא זולים, ואם כבר אתם מתכוננים להוצאה של פעם ב… כדאי שתדייקו בבחירה. חשוב שתדעו טרם הבחירה אם אתם מעדיפים מערכת הפעלה IoS (מה שלא משאיר הרבה מקום לגיוון במכשירים…) או דווקא אנדרואיד, ואילו פונקציות של המכשיר חשובות לכם. האם חשובה לכם מהירות הביצועים של המכשיר? עד כמה חשובה המצלמה? כמה נפח איחסון בערך תצטרכו? עד כמה יעזור לכם מסך גדול? אחרי שתהיה לכם רשימה ממויינת של מאפייני המכשיר האופטימאלי שלכם, הגיע הזמן לצאת לדרך, ולחפש את המכשיר הבא שלכם במינימום הוצאה.

בשוק הסלולר בישראל כיום, אפשר (וכדאי) לרכוש מכשירים סלולריים לא מטעם ספקי השירות עצמם (כמו פלאפון, סלקום, אורנג’ ואחרות). אם כן, ניתן לבצע סקרי שוק ולאפשר רכישה גם מחנויות מקצועיות, שחלקן מספקות אחריות אמינה למשך 12 או אפילו 24 חודשים, מטעם עצמן או מטעם ספקי המכשירים. המחירים – תתפלאו, אבל לעיתים אפילו מחצית מהמחיר בחנויות המוצע בחנויות הסלולר היקרות.

שוק היד השנייה של המכשירים הסלולאריים בארץ הוא שוקק, והמחירים אינם מחירי יד שנייה רגילים. מקובל כי מחירי יד שנייה נחתכים בממוצע בחצי ביחס למחירי מוצרים חדשים. במכשירי סלולר היית מצפה שמחירי המכשירים מיד שנייה יבטאו היטב את ההבדל בין רכישה של מכשיר חדש לבין רכישה של מכשיר משומש – אולם סקר קצר שערכנו מגלה שלא כך הדבר. מחירי הסמארטפונים מיד שנייה כמעט זהים למחירים הנמוכים בהם ניתן להשיג סמאטרפונים חדשים, ובכמות לא מבוטלת של מקרים אפילו גבוהה מהם. ובכנות, קשה לדעת אם הטלפון מעולם לא פגש מים, נפל, הושאר ברכב חם, נפל קורבן להתעללות בידי ילדים, וכדומה. לכן, ברכישה של סמארטפון מייד שנייה תרצו למצוא מציאה במחיר לא שגרתי ובמצב לא שגרתי, והסיכוי לכך קטן.

השוק הסיני אמנם מציע סמארטפונים במחירים מגוחכים (זה מתחיל מ – 100$), אולם חשוב לקחת בחשבון שהממשק שלהם הוא, במקרה הטוב, באנגלית, ושרמת החומרה והתוכנה צפויה בחלק מן המקרים להיות נמוכה. רכישה של סמארטפון סיני יכולה להיות רעיון טוב, כשאתם מבינים מספיק ברכיבי החומרה, בקיאים בשמות החברות המייצרות מכשירים בסין ויכולים לבחור באופן מושכל. או – אם לא אכפת לכם להיכנס להרפתקה, ומקסימום לוותר על 100$.

כנראה שהכי כדאי למצוא מכשיר שמכיל את כל התכונות המבוקשות, בדגם החדש ביותר או דגם אחד לפניו, ולרכוש אותו מחנות זולה, בצירוף אחריות ושירות מטעם המוכר או מטעם הספק. מומלץ לבצע סקר שוק ולבדוק גם את שוק היד השנייה של המכשירים המעניינים אתכם (אולי בדיוק תמצאו מכשיר במצב טוב ובמחיר מצויין?), והכי חשוב, להכיר את החנויות המקצועיות המציעות מכשירים חדשים בייבוא מקביל במחירים נמוכים יחסית.